Takseringsbedrift lokalisert i Harstad

Tjenester

Tjenester

Verdi- Og lånetaksering

I en verdi- og lånetakst lager takstmannen en rapport basert på befaring og oppmåling av boligen. Slike takster inneholder også en teknisk beskrivelse og angivelse av vedlikeholdsbehov, men uten de grundige undersøkelsene som kjennetegner en tilstand- eller boligsalgsrapport. Når verdien beregnes vurderer takstmannen også forhold som beliggenhet, utsikt, solforhold, kommunikasjon samt nærhet til butikker og barneskole. En verdi- og lånetakst aksepteres ofte av banker som grunnlag for belåning, til forskjell fra en verdivurdering.
 

Tilstandsrapport

En tilstandsrapport er en grundig og detaljert beskrivelse av boligens status med hensyn til teknisk tilstand og vedlikehold. Den beskriver avvik fra bestemte referansenivåer, det vil si byggeforskriftene og normale forventninger om tilstand etter slitasje og elde. Rapporten kan omfatte hele bygningen eller bare deler av den. En omfattende teknisk rapport er viktig for å motvirke konflikter og misforståelser. Vi anbefaler dermed både selger og kjøper å tilegne seg en gjennomført beskrivelse av boligens tilstand og vedlikehold. 
 

Reklamasjonsrapport

En reklamasjonsrapport er i prinsippet en tilstandsrapport, men hvor hovedfokuset er å vurdere forhold det klages på når en eiendom skifter eier. Takstmannen gjør en befaring på stedet, og vurderer i tillegg den tilgjengelige tekniske dokumentasjonen. De juridiske sidene av saken vurderes ikke. Dersom et negativt avvik blir påvist, beregnes de økonomiske konsekvensene ut fra kostnader ved utbedring til referansenivået.

NÆRINGSTAKST

Flere av de ansatte i Harder AS har spesialkompetanse innen næringseiendom. Takstene baseres blant annet på kontantstrømanalyse, sammenlignende salgsverdier, avkastningskarv, tekniske verdier, leiekontrakter og markedsleie. Ved verditaksering av næringseiendom er det vanligvis leieinntektene som legges til grunn. Det utarbeides en omfattende rapport der de enkelte leiekontrakter nevnes. Takstmannen vurderer områdets generelle leienivå for næringsbygg, og tar i tillegg hensyn til byggets kvaliteter, beskrivelse og beliggenhet.
 

Skjønn

Ved større skader er det vanlig å benytte skjønn som oppgjørsform. Da oppnevner skadelidte og forsikringsselskapet hver sin skjønnsmann, som sammen blir enige om erstatningen med bindende virkning. Det er ikke bare kostnader til reparasjon/gjenoppbygging man må kunne beregne, men også omsetningsverdier og andre økonomiske betraktninger. En skjønnsmann med sertifisering fra Norsk Takst gir god trygghet for et riktig resultat. Enkelte ansatte i Harder AS har denne sertifiseringen.

Forhåndstakst

Mens en verditakst beskriver dagens markedsverdi, angir forhåndstaksten en fremtidig verdi på eiendommen. En slik takst vil være nyttig ved bygging av et hus, deling av tomten, seksjonering av eiendom samt tinglysing av avtaler og servitutter. Dersom tiltaket blir gjennomført som forutsatt, kan forhåndstaksten normalt konverteres til en verditakst. Forhåndstakst på næringseiendom gjøres etter de samme prinsipper, men vurderingene av bygget gjøres bare på grunnlag av tegninger og teknisk beskrivelse. 
 

Skadetaksering

Når en eiendom får skade, er det viktig å sikre et profesjonelt grunnlag for erstatningen. Alle ansatte hos Harder AS har spesiell kompetanse på dette feltet. Årsaker for naturskader er skred, storm, stormflo, flom, jordskjelv eller vulkanutbrudd. En skadetakstmann møter kundene i situasjonen, som ofte oppleves dramatiske. Sterke følelser kan være utløst, samtidig som store verdier står på spill. Da er takstmannens rolle, som uavhengig tredjepart, å opptre nøytralt og profesjonelt, slik at skadelidte får riktig oppgjør og reparasjon.
 

PROSJEKTADMINISTRASJON

I mange tilfeller er det forsikringsselskapet som tar kontakt med skadespesialister, eksempelvis våre takstmenn, for å innhente et faglig grunnlag for senere erstatningsutmåling. Noen ganger, spesielt ved kompliserte skader, får takstmannen også i oppdrag å styre arbeidene med istandsetting. I tillegg kan vi utføre byggelånskontroll på vegne av bank/lånegiver i forbindelse med at det ytes et lån i byggetiden.